Ksylitol – zdrowy zamiennik dla cukru

Powszechnie wiadomo, że zwykły biały cukier nie jest zdrowy. Nie jest jednak możliwe całkowite wyeliminowanie słodkiego smaku z naszej kuchni. Z tego powodu osoby zwracające uwagę na zdrowy styl życia szukają alternatyw, które będą mniej kaloryczne i mniej szkodliwe. Jedną z nich jest właśnie ksylitol. 

Co to jest ksylitol?

Ksylitol, inaczej zwany cukrem brzozowym, tradycyjnie otrzymywany jest z kory brzozy fińskiej. Obecnie niektórzy producenci masowi (głównie chińscy) pozyskują go z kukurydzy, co jest znacznie tańsze, ale wzbudza kontrowersje. Dlatego kupując go warto sprawdzać kraj pochodzenia produktu. Jest on naturalnym słodzikiem występującym w niewielkich ilościach w niektórych owocach i warzywach. To zdrowsza i mniej kaloryczna (około 40% mniej kalorii) alternatywa dla tradycyjnego cukru, choć przypomina go wyglądem oraz smakiem. Można go używać wszędzie tam, gdzie chcielibyśmy użyć zwykłego cukru – do słodzenia kawy, herbaty oraz do wielu wypieków (z wyjątkiem ciasta drożdżowego, gdzie ksylitol hamuje wyrastanie).

Dla kogo jest to dobra alternatywa?

Ksylitol (https://planteon.pl/zdrowa-zywnosc/superfoods/ksylitol) cenią sobie w szczególności osoby chore na cukrzycę oraz insulinooporność. To dzięki temu, że jest on metabolizowany w inny sposób niż standardowy cukier. Ze względu na mniejszą ilość kalorii jest wybierany przez osoby dbające o sylwetkę. Według badań zapobiega on także próchnicy przez przywracanie równowagii zasadowo-kwasowej i przeciwdziałaniu rozwojowi bakterii odpowiedzialnych za rozwój próchnicy. Mimo, że stosowanie tego naturalnego słodzika jest zdrowsze, warto wprowadzać go do diety stopniowo i z umiarem. Należy też pamiętać, że ksylitolu nie powinny spożywać dzieci do trzeciego roku życia, ze względu na niedoskonałość układu trawiennego.